Zo maak je het perfecte etiket

Een productlabel is hét visitekaartje van elk product.Een goed ontworpen label is een belangrijk onderdeel van aantrekkelijke verpakkingen en kan bepalen of een product wordt gekocht of genegeerd wordt… De verpakking en het label moeten elkaar aanvullen en het product ondersteunen. Ze moeten de unieke eigenschappen en het karakter van het product overbrengen naar het grote publiek en de aansluitende doelgroep. Dit lijkt allemaal erg veel om rekening mee te houden, maar wij helpen je een handje mee! Met deze handige tips wordt etiketten laten maken een makkelijke taak.

Het juiste materiaal

Bij het ontwerpen van labels is materiaalkeuze een van de eerste dingen waar je naar kijkt, afhankelijk van de eisen van het product in het dagelijks gebruik. Voor vochtige omgevingen gebruik je bijvoorbeeld heel ander materiaal dan in een droog keukenkastje. Zo heb je voor waterbestendige etiketten folie-etiketten zoals PP of PE vinyl. Voor kleine flessen vermijd je dikker papier omdat dit sneller los gaat zitten. Kijk eens bij Avery etiketten voor de mogelijkheden van materiaal en kies welk materiaal het beste past bij jouw product.

De juiste kleur

Het gebruik van kleur is natuurlijk ontzettend belangrijk. Het stimuleert merkherkenning.  Daarom moet je kleurgebruik niet alleen passen bij het bedrijf, maar ook bij de beoogde doelgroep. Zo zorg je dat je etiket zowel het bedrijf vertegenwoordigt als aantrekkelijk is voor je beoogde publiek.

Goede leesbaarheid

Een effectief etiket moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook correcte en gemakkelijk leesbare informatie bevatten. Selecteer lettertypes die groot genoeg zijn om goed leesbaar te zijn; het is handig om het ontwerp zelf af te drukken voor controle. Let erop dat de tekst, zelfs voor mensen met slecht zicht, nog steeds leesbaar is bij een afdruk op 100%. Een minimum lettergrootte van 7 pt wordt geadviseerd. Vermijd pixelachtige afbeeldingen; het gebruik van vector-afbeeldingen wordt aanbevolen. Zorg ervoor dat het etiket voldoet aan de wettelijke eisen en voorschriften voor productetikettering die specifiek zijn voor het product en branche.

Spreek de juiste doelgroep aan

Het etiketontwerp moet niet alleen het product weerspiegelen, maar moet ook de gewenste doelgroep aanspreken. Ontdek wat belangrijk is voor hen, welk ontwerp hen aanspreekt en zorg ervoor dat beloftes worden nagekomen. Niets irriteert klanten meer dan valse beloftes. Bijvoorbeeld: Als u adverteert met “veganistisch” of “suikervrij”, zorg er dan voor dat dit waar is. Gebruik deze garanties niet alleen om een trend te volgen, maar om uw product echt te laten opvallen. Breng dit over met geschikte kleuren, materialen of afbeeldingen en geef klanten het gevoel dat jouw product precies is wat ze nodig hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *